fredag 29 juli 2016

Recension - Zodiac : Grain Of Soul

Zodiac från germaniet har släppt sitt senaste alster, Grain  Of Souls. En skiva som för min del startar så vansinnigt starkt, men efter en stund blir lite ambivalent.

Vi tar det från början helt enkelt. Zodiac är ett band som jag sedan tidigare gillar. Grain Of Soul böjer sig ner i startblocken och gör mig mer än glad för återseendet. Första låten, "Aint coming back" är en bluesig hitdänga som andas massor av Queens of The Stone age, och sådant gör mig glad, jätteglad. Därefter tar ett par låtar vid som håller kvar den hårdrockiga bluesiga känslan och bygger upp min känsla för skivan. Det är riktigt skönt och hit-vänligt. Det svänger, helt enkelt.

Men någonstans i mitten av skivan händer det något. Det svänger över till ett mer funkigt sound. Lite mer som Dan Reeed Network, inget fel med det, men det ger skivan ett aningen splittrat intryck. Och detta ger mig en viss ångest. Det är inte dåligt, men det gör mig lite ambivalent. hade man tagit de två delarna av skivan och skapat en platta vardera hade det varit enklare.

På det hela taget så gillar jag plattan.!  Inget snack om det. Men hade Zodiac delat upp detta på två album hade det varit lättare att ta till sig snabbt. Men, å andra sidan, då hade det kanske inte alls varit lika spännande.

Hur eller hur. Bra låtar. Jäkligt svängigt med hitkänsla. Och det räcker långt. Blir med andra ord 4/5 i betyg, för detta är musik som växer. Även om jag är aningen kluven....





Sammanfattning:
Betyg 4/5

Favoritspår: Crow
Skivbolag: Napalm Records
Release: 29:e Juli 2016



Hemsida
Facebook

1 kommentar:

  1. Kul reaktion. Själv tycker jag att detta är rakare och mer "rock" än tidigare alster, och faktiskt så här långt... kanske lite tristare? men ZODIAC växer alltid på en. Det slutar nog med en betygsfyra, eller stark trea, innan det är klart ändå.
    Men nog saknar man ett dunderspår som typ "Coming Home" eller så..?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...